Afgelopen donderdag 20 juni vond onze jaarlijkse Action Meeting plaats, dit keer bij RTV Utrecht. Een toepasselijke locatie voor een Action Meeting die helemaal in het teken stond van het zichtbaar maken van jouw organisatie of boodschap, met het thema ‘De Kracht van Communicatie’. Met interessante presentaties van RTV Utrecht én een leerzame workshop transitietaal van taalstrateeg Jens van der Weele, namen de deelnemers naast de goodiebag van RTV Utrecht ook inspirerende ideeën mee naar huis!
RTV Utrecht: veel meer dan alleen radio en TV
De middag begon met een rondleiding bij RTV Utrecht. Deelnemers kregen een tour in het gebouw waar alle radio, TV en online communicatie van de regionale omroep gemaakt wordt. Omdat het mediagebruik verandert, werkt RTV Utrecht met een online focus. Dat vertelden directeur Gerard Schuiteman en online redactiechef Maarten Fussel tijdens hun presentaties. RTV Utrecht heeft een unieke positie in de Utrechtse samenleving, met een enorm bereik via hun vele (sociale) media kanalen. Door middel van het ‘nieuwsbehoeftenmodel’ (zie hiernaast) probeert RTV Utrecht hun content te focussen op het vertellen van verhalen waar hun publiek behoefte aan heeft. Naast actualiteitsverhalen (de ‘top’ verhalen) zijn dit bijvoorbeeld inspirerende verhalen uit de stad of uitlegvideo’s over een bepaald fenomeen.
Workshop transitietaal
Hierna kregen we een workshop transitietaal door taalexpert Jens van der Weele. Zijn achtergrond als communicatieadviseur en zijn passie voor duurzaamheid zet hij in voor een betere wereld, met taal als middel. Tijdens de workshop nam hij ons mee langs de ‘reis’ die we moeten afleggen om verandering teweeg te brengen. Deze reis staat als metafoor voor hoe je anderen meekrijgt met jouw missie. Maak de ‘bestemming’ bijvoorbeeld aantrekkelijk met win-frames: een ‘afdankertje’ is toch eigenlijk een ‘doorgeef-jas’? Of maak je boodschap herkenbaar voor de ‘reiziger’: zet de ‘reiziger’ bijvoorbeeld in een rol zoals bij de BOB-campagne goed is gedaan.
En nu zelf aan de slag!
Daarna konden de deelnemers zelf aan de slag. Een tiental organisaties had vooraf een casus ingediend, waar ze in groepjes mee aan het werk gingen. Wat is er nodig om de boodschap – sterker te maken om zo het gewenste doel te bereiken. De groepen beschreven hun eigen ‘reis’ en brachten de geleerde technieken in de praktijk. Er zijn mooie connecties gelegd, nieuwe inzichten opgekomen en er is veel inspiratie opgedaan! Dit kon verder worden besproken tijdens de netwerkborrel, waar onder genot van een hapje en een drankje de bijeenkomst tot een eind kwam. Tot de volgende keer!
De SDG’s
De SDG’s, of voluit de ‘Sustainable Development Goals’, geven richting aan hoe wij samen de wereld groener, gezonder en gelijker kunnen maken. Deze doelen worden ook wel de “Global Goals” genoemd. Daarmee klinkt het als iets heel groots en ingewikkelds, en vooral ook als iets van héél ver weg. Maar, niets is minder waar! De SDG’s kunnen juist alleen worden behaald door lokale actie, een betere wereld begint bij je eigen gedrag, in je eigen huis of kantoor, in je eigen buurt en wijk, bij je eigen school of sportvereniging, kortom, in je eigen stad. Door samen te bouwen aan een groener, gelijker, gezonder en gastvrijer Utrecht, bouwen we samen aan een betere wereld – dat is waar Utrecht4GlobalGoals zich voor inzet, samen met onze partners, (raads)ambassadeurs en hoekstenen.
Word ambassadeur van Utrecht4GlobalGoals
Zet jij je in voor een groener, gezonder, gelijker, gezelliger, gastvrijer Utrecht? Word ambassadeur van Utrecht4GlobalGoals! Als ambassadeur ben je verbonden met stichting Utrecht4GlobalGoals en lever je eens of een paar keer per jaar een bijdrage voor onze online communicatie waaruit jouw betrokkenheid bij het bouwen van een betere stad blijkt.
Meer informatie? Stuur dan een mail naar community@utrecht4globalgoals.nl.
Foto’s gemaakt door: Birgit Schuch via de Mediamakers van Vrijwilligerscentrale Utrecht