Donderdag 19 september kwamen bedrijven, scholen en maatschappelijke organisaties samen voor de SDG-workshop bij Social Impact Factory, locatie aan de Gracht). En wat een opkomst! De zaal zat vol enthousiaste deelnemers die benieuwd waren hoe ze hun steentje kunnen bijdragen aan de Sustainable Development Goals (SDG’s). Met inspirerende presentaties van onder andere Jos Lutterman (LunchMaatjes) en Paulina Kamphuis (Social Handprint), gingen de deelnemers aan de slag. De middag werd afgesloten met een netwerkborrel, waar nieuwe contacten werden gelegd en ideeën werden uitgewisseld.
Pam Vermeer - MVO-adviseur bij De Duurzame Adviseurs
De SDG’s zijn breed en ambitieus. Van het beëindigen van armoede tot het aanpakken van klimaatverandering. Lokale actie is daarbij cruciaal, zo bleek uit de workshop. Pam Vermeer van De Duurzame Adviseurs trapte de middag af en benadrukte dat duurzaamheid niet alleen gaat om wetgeving, maar om het maken van echte impact.
Ze startte de sessie door te laten zien hoe de SDG’s kunnen helpen als gemeenschappelijke taal voor focus en richting en het vergroten van betrokkenheid. Door praktische en effectieve oplossingen aan te reiken, helpen De Duurzame Adviseurs organisaties om duurzaamheid echt te integreren in hun bedrijfsvoering. Volgens Pam begint het met het inventariseren van de impactgebieden van je organisatie en is het belangrijk om hierover in gesprek te gaan met klanten, medewerkers en leveranciers.
 Ze eindigde haar presentatie met een quote van Loesje: “Als wij nou veranderen, dan hoeft het klimaat dat niet te doen.”
Jos Lutterman - LunchMaatjes
Jos Lutterman, oprichter en eigenaar van LunchMaatjes, inspireerde ons met zijn verhaal over zijn overstap van een fulltime baan bij een corporate bedrijf naar het oprichten van een stichting die luncharmoede bestrijdt in Utrecht. Hij vertelde hoe zijn stichting dagelijks op 10 Utrechtse basisscholen gezonde lunches verzorgt voor ruim 1700 kinderen. De lunches bieden ook nog andere positieve resultaten, zoals een evenwichtiger concentratievermogen, maar ook door kinderen te helpen diverser te eten. “We krijgen mailtjes van ouders met de vraag hoe hun kind ineens broccolisoep lust.” Jos vertelde verder dat hij eerst redelijk sceptisch was over samenwerkingen met grote bedrijven, maar gaf aan dat door de samenwerking met stichting Albron het nu mogelijk is om veel meer impact te maken en uit te breiden naar heel Nederland.
Loes van der Heijden - Stichting EchtWaar
Loes van der Heijden van Stichting EchtWaar liet zien hoe sociaal ondernemen ook circulair kan zijn. In hun werkplaats maken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt keramiek, textiel en papierproducten. “We bieden mensen de kans om te groeien en zich te ontwikkelen,” vertelde Loes. Bijna alle textiel- en papierproducten worden gemaakt van restmaterialen, bijv. oude posters of plastic tassen. Het was indrukwekkend om te horen hoe EchtWaar sociale en duurzame impact combineert en hoe Loes en Irma zich hier volop voor inzetten.
Interactieve workshop: Aan de slag met je eigen impact
Na het introduceren van de Social Handprint en hun missie als organisatie, zette Paulina Kamphuis de deelnemers meteen aan het werk. Met de vraag, “Welke activiteiten doe jij concreet binnen jouw organisatie die bijdragen aan de SDG’s?” brachten deelnemers in kaart welke SDG’s ze zelf al ondersteunen en bedachten manieren om hun impact te vergroten door dit te bespreken met hun buurman in de zaal. Het was mooi om te zien hoe iedereen actief meedacht en met veel energie in gesprek ging met elkaar.
Een geslaagde middag vol inspiratie
De middag eindigde met een gezellige netwerkborrel, waar werd nagepraat over de ideeën en inspiratie die de workshop had opgeleverd. Er zijn veel nieuwe connecties ontstaan en de eerste afspraken zijn al gemaakt. Samenwerken en van elkaar leren is essentieel om de SDG’s te behalen. Het was een geslaagde middag. Tot de volgende keer!
Foto’s gemaakt door: Merel Hurkmans van Shepherd & Fox