Gastcolumn – Jaarbeurs: Hart voor de stad Utrecht

Koninklijke Jaarbeurs organiseert en faciliteert een groot scala aan evenementen voor een divers publiek. Van kampeerliefhebbers tot legofans, van artsen tot motormuizen, van onderwijzers tot musicalliefhebbers – Jaarbeurs is een plek voor iedereen. De evenementenlocatie en -organisator is al bijna 110 jaar onderdeel van de stad Utrecht. Maatschappelijke betrokkenheid is dan ook onlosmakelijk verbonden met Jaarbeurs. Als onderdeel van haar duurzaamheidstrategie zet Jaarbeurs zich in voor sociale impact in de stad. Nynke Moorman, adviseur people & sustainability, vertelt over de verschillende initiatieven. In 2021 ontving Jaarbeurs de Utrecht4GlobalGoals hoeksteen.

Toegankelijke locatie voor iedereen
“Om te zorgen dat Jaarbeurs toegankelijk is voor iedereen, zijn we diverse partnerships aangegaan. Samen met Hidden Disabilities Sunflower bieden onze getrainde medewerkers extra steun aan bezoekers met een niet-zichtbare aandoening. Bezoekers kunnen een badge of keycord dragen die op een discrete manier te laten zien dat ze wellicht wat meer tijd en ondersteuning nodig hebben” vertelt Nynke. Een ander voorbeeld is de Sign Language Coffee Bar, die regelmatig op de evenementen van Jaarbeurs te vinden is. Hier kunnen bezoekers via gebarentaal koffie bestellen bij barista’s met een auditieve beperking. De horeca bij evenementen wordt met regelmaat ondersteund door studenten van Academie Spelderholt. Dit is een plek waar jongeren met een verstandelijke beperking leren en wonen, en bouwen aan hun zelfstandigheid en zelfvertrouwen.

Diversiteit binnen Jaarbeurs

Nynke: “In 2024 zijn we grote stappen gaan zetten op het gebied van diversiteit en inclusie in de organisatie. We hebben een beleid ontwikkeld met duidelijke thema’s waaraan we gaan werken. Zo was er de eerste diversiteitsweek voor medewerkers waarin zij kennis konden maken met andere culturen, gender, generaties en religie door middel van workshops en kennissessies. Van een rondleiding door de Utrechtse Ulu Camii Moskee tot House of Inclusion met een masterclass over inclusie, diversiteit en gelijkheid.” Ook in de stad neemt Jaarbeurs regelmatig deel aan initiatieven. Zo werd onlangs een muziekbingo met dragperformers als onderdeel van het Utrecht Queer Culture Festival georganiseerd.

Goede doelendagen
“Niet alleen door partnerships maken we het verschil. Door kleinere initiatieven te steunen en zelf de stad in te gaan, dragen we ons steentje bij. We bieden medewerkers de mogelijkheid om zich twee keer per jaar vrijwillig in te zetten voor een goed doel. Zo adopteerden ze een dienst bij de Inloop van het Leger des Heils om dak- en thuislozen te ondersteunen, werkten ze bij de Voedselbank en verzorgden ze een pannenkoekenmiddag voor de demente ouderen. Voor veel medewerkers is dit een stap uit hun comfortzone en bij de goede doelen is er veel dankbaarheid” aldus Nynke.

JINC
Jaarbeurs is al jarenlang partner van JINC, een organisatie die strijdt voor een samenleving waar je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Scholieren uit Utrechtse wijken met een sociaaleconomische achterstand volgen vier keer per jaar een bliksemstage bij Jaarbeurs. Ze ontdekken hoe het er achter de schermen aan toe gaat en welke beroepen er in de evenementenbranche zijn. Ook loopt jaarlijks een scholier mee met CEO Jeroen van Hooff als onderdeel van het project de Baas van Morgen.

SDG’s

Dat Jaarbeurs zich hard inzet voor duurzaamheid is hopelijk geen nieuws meer. Jaarbeurs heeft als doel om de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en events in Europa te worden. Vanuit haar kernactiviteiten en duurzaamheidsstrategie draagt Jaarbeurs actief bij aan 6 SDG’s. Aan gendergelijkheid door het implementeren van een diversiteits- en inclusiebeleid (SDG 5). Door afvalstromen steeds zuiverder te maken en het gebruik van duurzame materialen tijdens evenementen te stimuleren (SDG 9). Jaarbeurs streeft naar een kwalitatieve en duurzame infrastructuur door middel van een duurzaam plan voor de bouw en het hergebruiken van het vastgoed (SDG 9 & 11). Met strategische partnerschappen neemt Jaarbeurs maatschappelijke verantwoordelijkheid op het gebied van klimaat en sociale bewustwording (SDG 9 & 13 & 17). Exposanten en bezoekers worden steeds actiever betrokken om hun deelname of bezoek duurzamer te maken en Jaarbeurs biedt onderdak aan nieuwe duurzame evenementen (SDG 12 & 13 & 17).

Nynke: “Alleen samen kunnen we bouwen aan een duurzame toekomst en als trotse inwoner van Utrecht doen we dat met passie en veel enthousiasme.”

Wil je meer weten over onze duurzame initiatieven? Kijk dan op jaarbeurs.nl/duurzaamheid