Officiële banen zijn er in Kenia nauwelijks, maar wie bijvoorbeeld een brommer heeft, wordt boda boda (brommertaxi) chauffeur. Met een naaimachine word je kleermaker. Dat zijn allemaal micro-ondernemers; kleine zelfstandigen. De rol van de uiterst populaire boda boda, (moto-taxi in de Franstalige landen) is nogal dubbel. Enerzijds zorgen ze voor een enorme mobiliteit: je kan er altijd één aanhouden en de chauffeur kent de weg of komt via hulp van zijn collega’s altijd waar je moet zijn. Anderzijds veroorzaken ze ook afschuwelijke ongelukken. Het Mulago ziekenhuis in Kampala heeft er een speciale afdeling voor. Pieter Buikema: “In Nairobi werd de boda boda enige tijd uit het zakendistrict verbannen. Na een rechtszaak mogen ze er nu wel weer in. Er zijn daar forenzen die uit angst voor de boda boda liever urenlang in de file vaststaan, opgepropt in een matatu.”
Eerlijk werk en economische groei voor motortaxi chauffeurs in Kenia door het ontwikkelen van een app. Met deze app kunnen klanten de chauffeurs makkelijker vinden en beoordelen, waardoor de sector transparanter en veiliger wordt.
Technisch gezien lijkt de Twende app wel wat op Uber: je kan zien hoe ver een chauffeur bij je vandaan is en of hij goede reviews heeft op het gebied van veiligheid. Twende neemt een chauffeur pas op in het systeem als hij (vrouwelijke boda boda chauffeurs zijn er nauwelijks) bewezen veilig rijdt. Betalen kan via de mobiele telefoon; een techniek die in Kenia voor het eerst werd uitgerold en inmiddels door 75% van de Kenianen gebruikt wordt. Twende wil een goede relatie met de chauffeurs. Door dat ze via de app meer werk krijgen, moeten ze hun inkomsten met een kwart kunnen verhogen. Nu bestaat de dag van een brommerchauffeur nog voor een groot deel uit wachten op klanten.
Over Twende app
Buikema en zijn medeoprichter Tim Dost maken nog geen winst met Twende en proberen de kosten laag te houden. “We hebben wat eenmalige subsidies gekregen, en vorig jaar wonnen we een geldprijs bij de ‘social adventure challenge’ van Cordaid, waarbij we tweede werden.”
Het project “Twende” ontving in 2017 een bijdrage vanuit de Utrecht4GlobalGoals Hier & Daar subsidieregeling.